Ledelse og management

Hvad er forskellen mellem ledelse og management?

Mange undrer sig over forskellene mellem ledelse og ledelse. Er de gensidigt eksklusive? Har fagfolk både kvaliteter – eller lærer de hinanden over en lang periode? Disse spørgsmål er bare toppen af isbjerget. I denne artikel tager vi et kig på begge dele.

Hvad er lederskab? Hvad er ledelsen?

Ordene “leder” og “management” er blandt de mest almindeligt anvendte ord i erhvervslivet og bruges ofte ombytteligt. Men har du nogensinde spekuleret på, hvad udtrykkene faktisk betyder? Læs mere her.

Hvad gør lederne?

En leder er medlem af en organisation med ansvar for at udføre de fire vigtige funktioner i ledelsen: planlægning, organisering, ledelse og kontrol. Men er alle ledere ledere?

De fleste ledere har også tendens til at være ledere, men kun hvis de også udfører de ledelsesmæssige ansvar for ledelsen, som omfatter kommunikation, motivation, inspiration og vejledning, og tilskynder medarbejderne til at stige til et højere produktivitetsniveau.

Desværre er ikke alle ledere ledere. Nogle ledere har dårlige lederskabskvaliteter, og medarbejderne følger ordrer fra deres ledere, fordi de er forpligtede til at gøre det – ikke nødvendigvis fordi de er påvirket eller inspireret af lederen.

Ledelsesopgaver er normalt en formel del af en jobbeskrivelse; Underordnede følger som følge af den faglige titel eller betegnelse. En chefs hovedfokus er at opfylde organisatoriske mål og målsætninger; de tager typisk ikke meget mere hensyn til. Ledere holdes ansvarlige for deres handlinger såvel som for deres underordnes handlinger. Med titlen kommer autoriteten og privilegiet til at fremme, ansætte, brand, disciplinere eller belønne medarbejdere baseret på deres præstationer og adfærd.

Hvad laver lederne?

Den primære forskel mellem ledelse og ledelse er, at ledere ikke nødvendigvis besidder eller indtager en ledelsesposition. Kort sagt, en leder behøver ikke at være en autoritetsfigur i organisationen; en leder kan være nogen.

I modsætning til ledere følges ledere på grund af deres personlighed, adfærd og overbevisning. En leder investerer personligt i opgaver og projekter og demonstrerer et højt niveau af passion for arbejde. Ledere tager stor interesse for succesen for deres tilhængere, så de kan nå deres mål til tilfredshed – det er ikke nødvendigvis organisatoriske mål.

Der er ikke altid håndgribelig eller formel magt, som en leder besidder over sine tilhængere. Midlertidig magt tildeles en leder og kan være betinget ud fra lederens evne til løbende at inspirere og motivere deres tilhængere.

Underordnede af en chef er forpligtet til at adlyde ordrer, mens følgende er valgfri, når det kommer til lederskab. Lederskab arbejder på inspiration og tillid blandt medarbejdere; dem, der ønsker at følge deres leder, kan stoppe til enhver tid. Generelt er ledere mennesker, der udfordrer status quo. Lederskab er forandringsbevidste, visionære, fleksible, kreative og adaptive.

Er trækene en leder besiddelse?

Nedenfor er fire vigtige træk af en leder:

  1. Evnen til at udføre et vision: Ledere bygger en strategisk vision og bryder den ned i en køreplan for deres hold at følge.
  2. Evnen til at styre: Ledere er ansvarlige for den daglige indsats under gennemgang af nødvendige ressourcer og foregriber behovet for at foretage ændringer undervejs.
  3. Process Management: Ledere har beføjelse til at etablere arbejdsregler, processer, standarder og driftsprocedurer.
  4. People Focused: Ledere er kendt for at passe på og imødekomme behovene hos de mennesker, de er ansvarlige for: Lytte til dem, involvere dem i bestemte vigtige beslutninger og imødekomme rimelige anmodninger om ændring for at bidrage til øget produktivitet.